Filtr kabinowy - czym jest i dlaczego może chronić twoje zdrowie?
Motoryzacja jest z nami już od ponad stu lat. Nie każdy element współczesnego samochodu ma jednak równie długą historię. Tak właśnie jest z kabinowymi filtrami powietrza. Po raz pierwszy pojawiły się w Europie na przełomie lat 70. i 80., jak łatwo się domyślić, w modelach klasy wyższej. Za prekursorów pod tym względem należy uznać Saaba 900, BMW serii 7 i Mercedesa Klasy S. To, co początkowo było dostępne jedynie w luksusowych modelach, z czasem zaczęło pojawiać się w coraz bardziej dostępnych samochodach, a od dawna jest standardem. Do czego potrzebny jest filtr kabinowy?
Czym jest filtr kabinowy?
Jego zadaniem jest oczyszczanie powietrza, zanim to – za sprawą układu wentylacji i klimatyzacji – trafi do przedziału pasażerskiego. Filtry kabinowe pojawiły się wraz z rosnącą świadomością świata nauki na temat wpływu, jaki ma na nasze zdrowie i samopoczucie jakość powietrza, którym oddychamy. Początkowo materiałem filtracyjnym był zwykle odpowiednio ukształtowany i przygotowany papier, a niektórzy producenci proponowali wymianę elementu co dwa lata lub 30 tys. km. Z czasem doświadczenia branży pokazały, że element ten najlepiej wymieniać przynajmniej raz w roku lub po przejechaniu 15 tys. km.
Podstawową funkcją filtra jest wyłapywanie drobnych zanieczyszczeń unoszących się w powietrzu. Do nich możemy zaliczyć pyłki roślin czy pył, na przykład powstający podczas przejazdu polną drogą lub przy pracach budowlanych. W czasach, gdy coraz więcej osób obserwuje u siebie objawy alergii, ta rola filtra kabinowego jest nie do przecenienia. Czyste powietrze w kabinie pozytywnie wpływa na samopoczucie podróżnych i dyspozycję kierowcy. Gdy ten czuje się dobrze, może skupić się na bezpiecznej jeździe.
Z czego składa się filtr kabinowy?
Współczesne, zaawansowane filtry kabinowe potrafią jednak o wiele więcej. Dziś, oprócz tych podstawowych modeli, na rynku obecne są zaawansowane produkty, do wytwarzania których stosuje się nowoczesne, zaawansowane materiały. Jednocześnie zwiększają się możliwości filtrów.
Na przykład filtry kabinowe z aktywnym węglem neutralizują szkodliwe gazy i nieprzyjemne zapachy. Takie filtry można rozpoznać po szarej barwie. To jednak nie koniec – dobre filtry kabinowe wykonywane są z materiałów strukturyzowanych. Oznacza to, że poszczególne warstwy materiału filtracyjnego różnią się od siebie właściwościami i funkcjami. W przypadku topowego Bosch FILTER+ powietrze przepływa najpierw przez warstwę antybakteryjną, potem warstwę węgla aktywnego, a na końcu przez niezwykle drobne mikrowłókna.
Co znajdziesz w ofercie?
Współczesne filtry kabinowe są wyspecjalizowanymi produktami, a ich oferta dostosowana jest do potrzeb i wymagań odbiorców. Jak wygląda to w praktyce?
Standardowy filtr kabinowy firmy Bosch zatrzymuje 100 proc. cząstek PM10 i chroni klimatyzację. Filtr z węglem aktywnym dodatkowo ogranicza przenikanie do kabiny nieprzyjemnych zapachów i szkodliwych gazów, takich jak ozon czy spaliny. Najbardziej zaawansowane są filtry z serii FILTER+, które neutralizują bakterie i wirusy, hamują rozwój pleśni, zatrzymują pyłki roślin, alergeny oraz do 98 proc. niezwykle szkodliwych cząsteczek PM 2,5 (o średnicy mniejszej niż 2,5 μm).
Wyższy komfort pasażerów i lepsza dyspozycja kierowcy, także wówczas, gdy jest to osoba zmagająca się z alergią – to najbardziej oczywiste korzyści ze stosowania nowoczesnych filtrów kabinowych. Ale nie jedyne. Sprawny filtr kabinowy ogranicza zjawisko parowania szyb, co przekłada się na lepszą widoczność. Warto więc regularnie dbać o ten element, a najlepszą porą na wymianę filtra kabinowego jest wiosna. Zadanie to można powierzyć warsztatowi lub zrobić to samodzielnie. Często filtr umieszczony jest w okolicy schowka przed pasażerem, co umożliwia dostęp podczas samodzielnych prac.
Przeciętny europejski kierowca w ciągu swojego życia spędza w samochodzie ponad 4 lata. Dzięki regularnym zmianom filtra kabinowego czas ten z pewnością upłynie nam przyjemniej i bezpieczniej.